hero image

Miben segíti az írót a szerkesztője?

Publio Kiadó |

A február 18-án rendezett Publio Írói Klub vendége Oravecz Nóra volt, aki többek között beszélt arról is, hogy milyen fontos egy jó szerkesztő, hogyan tudja segíteni a szerzőt a könyv tökéletesítésében vagy finomításában. Nóra mondatai sokak figyelmét felkeltették, több kérdést is kapott ebben a témában. Úgy gondolom érdemes összeszedni a legfontosabb ismérveket.


 

1. A szerkesztő ajánlásokat tesz. Felhívja a figyelmedet az esetleges hiányosságra, hibákra vagy szerkezeti problémákra.

2. Külsős olvasóként el tudja mondani, hogy történetedből mit emelne ki a fülszövegben, tapasztalatai szerint milyen olyan sarokpontok vannak a könyvedben, amiket érdemes lenne marketingelni, kiemelni a közösségi média csatornákon.

3. A javasalati kitérhetenek arra is, hogy változtasd meg a könyv címét annak érdekében, hogy az minél nagyobb olvasói réteghez tudjon eljutni.

4. Sokan beleesnek abba a csapdába — főként az elsőkönyves írók- hogy túl sokat szöszölnek a könyvükkel, ami nem hogy használna a könyvnek, hanem kifejezetten ártalmas. Egy szerkesztő javaslatot tud tenni arra, hogy mely szálakat érdemes meghagyni és melyeket nem, mikor van rendesen kifejtve egy történet, és hol vannak a homályos foltok.

5. A legtöbb szerző megpróbálja megúszni a szerkesztő igénybevételét, mert nem tud vagy nem akar fizetni a szolgáltatásért vagy mert nem akarja, hogy bárki is beleszóljon a könyvébe. Azok, akik féltik megmutatni az írásukat, nem bíznak magukban, azok akik nem hajlandóak áldozni arra, hogy könyvük a lehető legjobb legyen, nem hisznek abban, hogy ismertek lesznek. (Az alaphibák kínosak.)

Szerkesztőtípusok

Vannak az úgynevezett “fejlődési szerkesztők”, azok az emberek, akik már az elején becsatlakoznak a könyv írásába. Az ő segítségével a szerző pontosíthatja a koncepciót, segít átgondolni, hogy ki a célközönség, és gondoskodik arról, hogy a cselekmény szála logikusan legyen felépítve. A fejlődési szerkesztők minden lépést végigkísérnek, és rengeteg időt megspórolnak az írónak azzal, hogy nem kell többször elolvasni a könyvet az esetleges hibákat keresve.

A második típus az érdemi szerkesztő, aki akkor kezdi a munkáját, amikor befejezted a kéziratod. Ők segítenek abban, hogy megtaláld a könyv stílusát, és azt meg is tudd tartani a történet végéig. Ők egy szerző lelkében elég nagy rombolást tudnak okozni, mert akár arra is kérhetik, hogy öljön meg egy karaktert, vagy egyszerűen törölje. Az ő feladatuk nem csak az, hogy ellenőrizzék a könyvben leírtak pontosságát (történelmi háttér ellenőrzése, rávilágítás az ellentmondásokra) de felelősségük van abban is, kiszedjék a felesleges részeket vagy éppen hogy megpróbálják elmélyíteni az egyes cselekményszálakat. Ők tökéletesítik a kéziratot.

A harmadik típusba tartoznak a lektorok. (copyeditors) Ők a szakmabelieknek. Miután a szerkesztővel összedolgozva elkészült a letisztázott kézirat, figyelmesen elolvassák a könyvet, utolsóként ellenőrzik a nyelvtani, helyesírási szabályokat, és hogy minden írásjel a helyén van-e. Rámutatnak az ellentmondásokra és a pontatlanságokra, és ha találnak két kusza mondatot, javaslatot tesznek azok módosítsára. Tisztelet a kivételnek, a lektornak majdnem minden esetben igaza van.

proofreaderek azok a szakemberek, akik akkor lépnek be a folyamatba, amikor a tartalmi és formai elemek javítva, végelegesítve vannak. Ellenőrzik az oldalszámokat, hogy mindenhol ugyan olyan a betűtípus stílusa, és meggyőződnek arról, hogy a lektorok által javasolt korrekciók javítsára kerültek-e.

Tőlünk is tudtok szerkesztői ajánlatot kérni! Írjatok az info@publio.hu-ra.

Címkék