hero image

“Mit tanultam a saját könyvem kiadásából?”

Publio Kiadó |

A legnagyobb kincs a tapasztalat, aki pedig már kiadta, sőt sikerre is vitte a saját könyvét szerzői kiadással, már biztos olyan tapasztalatokkal gazdagodott, amikre érdemes odafigyelni. Abby Rosemarin, a Chick Lit And Other Formulas for Life könyv szerzője írta le, mit tanult a saját könyve kiadásából.

“2006-ban jutott eszembe egy briliáns - legalábbis én így éreztem - könyv ötlet, amit pár évig hagytam keringeni a fejemben, mielőtt nekiálltam volna megírni. Mikor végre befejeztem és átesett rengeteg szerkesztésen és olvasáson, úgy döntöttem, itt az ideje pénzt csinálni belőle. Nos, ez nem ment olyan egyszerűen.

Miután végigjártam számtalan könyvkiadót de egyikkel sem sikerült dűlőre jutnom, elegem lett, és inkább én magam adtam ki a könyvemet. Életem legizgalmasabb, legijesztőbb, legcsodálatosabb és legstresszesebb hónapjai voltak.


 1.     A szerzői kiadáshoz már nem társul negatív jelentés, mint egykor

Az írók világa átalakult az utóbbi években, az író és olvasó fogalma megváltozott. Most, hogy már sokkal egyszerűbb elolvasni egy blogban a cikket, mint elmenni a könyvesboltig egy könyvért, természetes, hogy az olvasóközönséget már máshogy lehet elérni. A szerzői kiadáshoz régebben kapcsolódott egy olyan jelentés, hogy csak azok használják ezt az utat, akik már végső kétségbeesésükben, a kiadóknak nem kellő kéziratukat maguk adják ki. Mostanra ez elmúlt, már inkább a fejlődés útjának tekintik.

 

2. A szerkesztés csak a kezdet

Minimum hússzor átolvastam a kéziratomat az első betűtől az utolsóig. Amikor már hatodjára írtam át egy-egy bekezdést, felkiáltottam, hogy “Apám, alig várom, hogy végezzek a szerkesztéssel!” Akkor még azt hittem, hogy ez a legnehezebb része és az utána következő teendők már jóval egyszerűbbek lesznek. HAHA. Amint elkezdtem összeírni mennyi feladat vár még rám, mire ténylegesen kiadom a könyvet, hirtelen visszavágytam a szerkesztés világába.

 

3. Gratulálok, mostantól van egy saját PR céged

Amikor te adod ki a könyved, akkor mindenessé kell válnod. Egy személyben vagy író, szerkesztő, kiadó, PR-os, marketinges és üzletember. Nehéz úgy tekinteni magadra, mint egy termékre, amit el kell adnod, de hinned kell magadban, hogy az embereket érdekli az, amit leírtál magadból a könyvedben.

 

6. Tervezz meg minden lépést

Olyan könnyű elveszni a sok tennivaló között, hogy hamar a csüggedés csapdájába eshetsz. Ráadásul mindegyik lépés olyan, mintha szakadékba lépnél, hiszen ismeretlen terepen mászkálsz. Nekem a legnagyobb segítség az volt, hogy mindent leírtam, aprólékosan. Listákat csináltam, hogy mit kell tennem, beosztottam, melyik nap kell megcsinálnom egy adott feladatot és mikorra kell kész legyen. A to do listáimmal tartottam össze a projektemet. Apró lépésekre bontottam le a kb. 5000 nagy feladatot, így sikerült összeszedetten a végére érnem mindegyiknek.

 

7. Nem vagy egyedül

Bár nincs körülötted egy nagy könyvkiadó csapata, hogy elintézze helyetted a gyakorlati tennivalókat, de mögötted állnak a barátaid, családod, kutyád, macskád… Nem vagy egyedül. Én például a férjem tanácsai, számítógépes szaktudása nélkül, vagy a barátaim visszajelzései nélkül nem is tudtam volna kiadni a könyvem. Úgyhogy nem egyedül hoztam ezt össze, ahogy te sem állsz egymagadban, támogatók és drukkerek nélkül.

 

8. A káosz és a fizetés nélküli munka közben mindig emlékeztesd magad, miért csinálod

Azért írok, mert muszáj írnom. Azért írok, mert tudok írni. Azért írok, mert kényszert érzek, hogy elmeséljem a történeteimet másoknak. Szeretném, ha elgondolkodnának rajta, azonosulnának vele. Az írás az egyik legfrusztrálóbb, leghálátlanabb szakma, amit ráadásul önkéntesen végzel. Azért teszed, mert ez a szenvedélyed.

 

Az én könyvem az ötlettől a kiadásig nagyjából tíz évig készült. Tisztában voltam vele, hogy sosem fog tíz évnyi munkabért termelni nekem. Ha tíz hónapnyi bejön belőle, akkor már szerencsém van. Mégis megérte, mert a lelkem gazdagodott általa.”

Címkék: , író, siker, tapasztalat

Címkék