hero image

“10 dolog, amit bárcsak tudtam volna kezdő íróként”

Publio Kiadó |

Allison Jack író, szerkesztő írta le tapasztalatait, tanácsait, amik első könyve, a Dory’s Avengers írása közben fogalmazódtak meg benne. Tippjei mindenkinek növelhetik az önbizalmát, aki a self-publishinggel kacérkodik.


 

Mivel ő úgy adta ki saját könyvét, hogy egy szerkesztőt is felkért, hogy szedje rendbe a szöveget, ezért a tanácsai között gyakran megemlíti, hogy a szerkesztő hogyan segíti az írói munkát. Itthon a legtöbb esetben nem alkalmaznak az írók plusz szerkesztőt, pedig Allison Jacknek ebben igaza van, hogy javasolt egy külső szem bevonása a könyvkiadás folyamatába. A szerkesztési munkában a Publio kiadó tud segíteni, akár megjelenés előtt is.

“Amikor elkezdtem írni az első regényemet, semmit sem tudtam a kiadás folyamatáról és az internetet bújtam tanácsokért, de leginkább ellentmondásos információkra bukkantam csak. Nem volt túl nagy segítség első körben, de azért az évek során kiválogattam magamnak azokat a tippeket, amik hasznomra váltak. Remélem, hogy az én tapasztalataim — a jók és a rosszak is — segítenek majd az új szerzőknek, hogy megírják életük első könyvét.

Eltekintve az alapoktól, nyelvtani szabályoktól, mondatszerkezetről, helyesírástól, nincs arra egyetemes szabályzat, hogy hogyan kell könyvet írni. Ha valaki azt mondja, hogy van valamiféle rendszer, amit követned kellene, ne hallgass rá. Hallgass a saját szerzői hangodra, ami irányt mutat, és ne félj attól, hogy hibázni fogsz. A legfontosabb szempont egy szerző számára, hogy nehogy elfojtsa a saját hangját, hogy engedje áramolni az írást úgy, ahogy jön belőle.

A következő lista egy kis útmutatást jelent, főleg azoknak, akik regényben gondolkodnak.

  • Kerüld a lényegtelen történetszálakat, amik nem vezetnek sehová. Ha jó a könyved szerkesztője, akkor úgyis kiszúrja ezeket és kegyetlenül kigyomlálja mindet.
  • A valóságban be kell mutatkoznod, ha találkozol valakivel, ezért talán úgy gondolod, hogy a könyved karaktereit is így kell bevezetned a történetben. Az én első számú hibám az volt, hogy túl sok karaktert vezettem elő az első oldalakon. A legtöbbjükről kiderült, hogy kis szerep jut csak nekik a könyvben, és mire odajut az olvasó, már rég elfelejti, hogy erről a szereplőről már volt szó az elején. Egyik karaktert sem — még a főszereplőt sem — kell nagy lendülettel, aprólékosan bemutatni az első oldalon. Ha a főszereplőd a húszas éveit tapossa, szép és Jane-nek hívják, akkor ennyit bőven elég, ha írsz róla. A személyisége úgyis kibontakozik a történet folyamán.

  •  Csak te tudod, hogy milyen az írói stílusod, hogy szereted előre megtervezni, felvázolni magadnak a cselekményt vagy hagyod, hogy kanyarogjon a történet arra, amerre az ihlet viszi. Mindegy milyen útvonalat követsz az írásban, számodra az a jó út, ne hagyd, hogy letérítsenek róla.
  • Előszó: tényleg szükséged van rá? Az első regényemről kiderült, hogy az előszó volt a leggyengébb része, néhány kritikus egyenesen azt mondta róla, hogy ezután az előszó után nem várták volna, hogy a könyv további részét élvezettel olvassák majd. Minden, amit az előszóban leírtam, kibontakozott a regényben, úgyhogy megtanultam leckét, a második könyvem már előszótól mentes lesz.
  • Utószó: szinte biztos, hogy nincs szükséged utószóra. Mint utólag kiderült számomra, én is csak azért tettem utószót a könyv végére, mert nehezen engedtem el a történet fonalát, de igazából már csak ismételtem magam és szájbarágósan elmagyaráztam a tanulságokat. Szerencsémre egy barátom elolvasta az utószót és minden szavát utálta, ezért kiszedtem a könyvből még megjelenés előtt. Még nem nagyon olvastam olyan utószót, ami többlet tartalmat adott volna hozzá a történethez.
  • Ne legyél túl mesterkélt. Minden főnevet és melléknevet megkérdőjelezel és ezerszer átírsz? Bonyolult szavakat használsz akkor is, amikor egyszerűbben is ki tudnád fejezni magad? A kedvenc szófordulataidat ismétled újra és újra? A szerkesztőd biztos, hogy észreveszi majd ezeket és javítjátok együtt, de próbáld már eleve ritkítani az ilyen hibákat.
  • Párbeszéd írásakor hamar kiderül, hogy melyik karakter beszél épp, úgyhogy felesleges odaírni sokszor, hogy ki mondta, milyen arckifejezéssel mondta és közben fájt-e a hasa.
  • Ne használj túl sokszor olyan szavakat, amik hajlamosak a megsokszorozódásra, mint a “csak, mert, hogy, megint, is…”, rosszul festenek a szövegben, ha túl sokan vannak.
  • A legelején döntsd el, hogy múlt vagy jelen időben írsz és ragaszkodj hozzá foggal-körömmel.
  • Ha első szám első személyben írsz, vigyázz, nehogy valahol útközben átválts másik személyre. Például: “Az üzletemben voltam, borzasztóan sok dolgom volt. Annyira, hogy egy pillanatra sem tudtál volna megállni, mert a vásárlók rögtön panaszkodni kezdtek volna, hogy túl lassú vagy.” — Ez így egy kicsit zavaró.

A szerkesztőd jó eséllyel kijavítja ezeket a hibákat, de minél rendezettebb a kéziratod, annál gyorsabb a szerkesztési folyamat, ez pedig a te érdeked is. Sok szerencsét és sikert minden írónak.”

Címkék: írás, tapasztalat

Címkék