hero image

3 technika, hogy tudd, mikor érjenek véget a fejezetek a könyvedben

Publio Kiadó |

A regényed írása közben egy ponton muszáj elgondolkodni azon, hogyan tagold fejezetekre a szöveget. Ez nem is olyan könnyű feladat, és nem fordulhatunk a klasszikusokhoz tanácsért, mert mára már türelmetlenebbek az olvasók, nem ülhet le a történet, a fejezetekre tagolás most fontosabb, mint valaha. 


Azzal, hogy jó helyen ér véget a fejezet és kezdődik az új, ráveszed az olvasót, hogy ne tegye le a kezéből a könyvet. A fejezetekről döntés nem olyan egyértelmű, mint mondjuk a helyesírás, inkább művészeti döntés, nincsenek rá szabályok. Aaron Elkins író, aki megkapta az Edgar Allan Poe-díjat a legjobb regény kategóriában, három technikával segít, hogy el tudd dönteni, mikor kell befejezni a fejezeteket.

 

1. Fókuszálj az írásra először

Vannak olyan írók, akik menet közben már eldöntik, hogyan tagolják fejezetekre a könyvet, de tapasztalatom szerint sokkal hatékonyabb, ha előbb leírunk mindent, aztán strukturáljuk a szöveget.

 

Próbáld ki: Amikor belekezdesz a könyved írásába, ne fejezetekre, hanem eseményekre tagold a szöveget. Ha írás közben úgy érzed, hogy ott egy fejezet végének kell lennie, tegyél magadnak egy emlékeztetőt a szövegbe (# jelet például) és írj tovább. Amikor kész a könyved első vázlata, akkor keresd ki a jeleket és döntsd el, melyik legyen valóban fejezet vége. A legtöbbről kiderül ilyenkor, hogy nem új fejezet kell oda, csak egy új bekezdés. Nekem ez a technika már 30 éve jól működik.

 

2. Ott törd meg a történetet, ahol váltás történik

Megváltozik a helyszín, az idő vagy a szempont: mind remek alkalom arra, hogy új fejezet kezdődjön. Olykor a sztori maga kiált azért, hogy véget érjen egy fejezet.

 

Például:

Fejezet vége: Letörölte a homlokáról az izzadságot, utolsó pillantást vetett a végtelen, izzó afrikai égboltra és hátára dobta a kabátját. “Végeztünk - mondta Howardnak. - Indulás a reptérre.”

Új fejezet kezdete: Maine-be értek. Hideg, ködös és nagyon zöld hely. Ónos eső szitált…

 

Az ilyen fejezet befejezés egyértelművé teszi, hogy a történetben változás állt be, átállítja az olvasó agyát, jelzi, hogy itt az ideje egy kis átrendeződésnek. Felfrissítheti az olvasót, ha hosszú, feszültséggel teli történetszálat olvasott az előző fejezetben, kiegyensúlyozza a bizonytalanságot benne.

 

3. Fejezet az akció közepén

Kérdezd meg magadtól: hogyan vessek véget ennek a résznek, hogy az álmos olvasó felriadjon tőle, gyanakodni kezdjen, hogy újabb krízis van a láthatáron vagy hogy fontos kérdésekre kaphat válaszokat a következő fejezetben.

 

Ezt hívjuk “letehetetlenségi” effektnek, amivel a sorozatokban gyakran találkozunk, amikor olyan véget ér egy epizód, amitől a körmünket rágjuk egy hétig, a következő részig. Bármennyire is hatásos technika, oda kell figyelni pár dologra, ha használod. Először is, ne akarj minden fejezetet így befejezni. Kiszámíthatóvá válik egy idő után, amit egy író sem akar a könyvében. Másodszor, olyan helyen kell használnod, ami kulcsfontosságú része a történetnek. És persze az akciót ne úgy értelmezd, hogy autóknak kell kigyulladnia, mert nem kell szó szerint akciódús jelenet közepén elvágni a fejezetet, hanem inkább csak tartsd kétségek között az olvasót.

 

Például:

Fejezet vége: Anna arca lángolt. “Van valami, amit el kell mondanom neked.” Lesütötte a szemét. “Valami, amit nem tudsz rólam.”

Új fejezet kezdete:

Minden akkor kezdődött, amikor Anna anyjának a bátyja hozzájuk költözött. Anna még csak 12 éves volt...

 

Használd ezeket a technikákat, hogy az olvasó ne tudja letenni a könyved és kitámasztott szemekkel olvassa egész éjszaka, oldalról oldalra, fejezetről fejezetre, könyvről könyvre.

 

Írta: Kun Gabi

Címkék