hero image

Egy elsőkönyves író tapasztalatai a szerzői kiadásról

Publio Kiadó |

Jessica Smock nemrég jelentette meg szerzői kiadással a The HerStories Project című könyvét. A kiadás folyamata során rengeteg tapasztalattal gazdagodott, amiből a legfontosabbakat megosztotta azokkal az írókkal, akik még csak kacérkodnak a szerzői kiadással.

 


 

“Még kamaszkoromban írtam egy regényt, nyilván azt gondoltam, hogy ez a világ legjobb könyve. Magam elé képzeltem, hogy elküldöm egy kiadónak, rögtön felhívnak, visszautasíthatatlan ajánlatot tesznek, én meg elindulok a világhírnév felé. Persze valami egészen más történt velem, mire eljutottam odáig, hogy szerzői kiadással az olvasók elé tárjam egy könyvemet.

Ezt az utat jártam be:

-       Sok évig iskolába jártam és ledoktoráltam.

-       Rájöttem, hogy mégsem lesz belőlem tudományos munkatárs, inkább független író akartam lenni.

-       Gyakorlatot szereztem az online publikálásban, közösségi média használatában és úgy általában az internetes jelenlétben íróként.

-       Indítottam egy blogot, amit nagyon szerettem írni és rengeteg online kapcsolatot szereztem vele az írótársak között.

-       Indítottam egy közös blogot egy másik bloggerrel, fő témánk és kutatási területünk a nők közötti barátság volt. Történeteket és esszéket közöltünk a blogunkon arról, hogy hogyan formálja a nők életét a barátság.

-       Az esszéinket összegyűjtöttük, több szakértővel véleményeztettük, majd kiadtuk könyv formában.

-       Most pedig az Amazonon és a könyvesboltokban áruljuk a könyvet.

 

Nem így terveztem, és biztos, hogy ez csak az én utam, nem húzható rá mindenkire. De nekem működött. Tudtuk, hogy elsőkönyves íróként nagyon nehéz dolgunk lenne, ha elkezdenénk könyvkiadóknál próbálkozni, ezért nekünk egyértelmű volt, hogy szerzői kiadással jelentessük meg a könyvet. Emellett pedig azért is volt ez jobb megoldás számunkra, mert gyorsan akartunk cselekedni, nem akartunk várni, egy nagy és nehézkes kiadó gépezetében elveszni, és éveket várni a kiadással. Így hat hónap alatt összeraktuk és már ki is adtuk a könyvünket.

 

A legfontosabb tapasztalataim erről a hat hónapról:

  1. Minden könyv más, de az biztos, hogy nem lehet megírni és kiadni egy könyvet egy hétvége alatt. Vagy egy hét alatt. Vagy akár egy hónap alatt. Pár hónapra vagy akár egy évre is szükséged lesz ahhoz, hogy jó minőségű, igényes legyen a könyved.
  2. A borító végtelenül fontos. Számunkra a borító kérdése volt a legnagyobb stresszforrás. Minden író el akarja kerülni, hogy amatőrnek tűnjön a könyve, mi is ezért rengeteg időt töltöttünk azzal, hogy felkutattuk a mai trendeket, designokat, míg végül már az őrületbe kergettük a borítónkkal saját magunkat.
  3. Szerezz minél több véleményt másoktól. Amikor te adod ki a könyvedet, akkor egy kis buborékba kerülsz, és nem szúrod ki a hibákat a saját művedben. Ezért én kötelezővé tenném a külső szerkesztő bevonását, de nemcsak az ő véleményére, hanem minden elérhető barát, családtag visszajelzésére is szükséged lesz. Mi véleményeztettük a bevezetőtől kezdve a címig minden részletét a könyvünknek. Ehhez persze vastag bőr kell és a sértődékenységet otthon kell hagyni, de megéri.
  4. Találd ki, mi lesz a marketing stratégiád, mielőtt megjelenteted a könyved. Ha szerzői kiadással adod ki a könyvet, akkor a munka nagy része a kiadás után kezdődik, amikor el is kell juttatni az olvasókhoz. Nézz utána, mások hogy csinálják, kérj tanácsot szakértőtől, vess be mindent, hogy minél több ember tudjon a könyvedről már megjelenés előtt.

Írta: Kun Gabi

Címkék