hero image

Egyre nagyobb trend a modern könyvkiadás

Publio Kiadó |

Egyre többen döntenek úgy, hogy előveszik és átszerkesztik rég megírt kéziratukat vagy elkezdik leírni az eddig csak fejben formálódó regény, novella vezérfonalait, esetleg összegyűjtik a gyerekeknek kitalált családi meséket, vagy a legjobb kacsahúsos recepteket.


 

Míg 2011-ben 69 szerző döntött úgy, hogy megpróbálkozik Magyarországon az Amerikában akkor már elterjedt könyvkiadási formával, addigra 2015-ben a self-publishinget választók száma meghaladta a 750 főt.

A self-publishing sikere nagy részben annak köszönhető, hogy az internet teljesen átformálta a kommunikációs és terjesztési lehetőségeket, illetve mára a modern technológia sok olyan csatornához (marketing és értékesítési felületek) tudja hozzásegíteni a szerzőt, amelyek eddig nem voltak elérhetőek az átlagember számára. Ebbe beleértendő a self-publishing rendszer maga, a Publio Kiadó például évek alatt építette ki azt az infrastruktúrát, amely lehetőséget ad arra, hogy a szerzők mindent online felületen intézhessenek a feltöltéstől a kifizetésekig.

 

A könyv ön-menedzselés gyors terjedéséhez hozzájárul az is, hogy a szerző részére a publikálás ingyenes, mert a teljes közzététel automatizált, valamint, hogy a könyv eladási árából az alkotót nem a szokásos tíz százalék körüli jogdíj illeti meg, hanem ennek sokszorosa. Minimum harminc százalék, függően az eladási közreműködők, azaz az értékesítők számától.

"A szerző napjainkban aktív szereplőjévé vált a könyve sorsának."

Ez azért lehetséges, mert a self-publishing rendszerben a kiadó szerepe gazda helyett kiszolgáló, a könyvkiadás a szerző kezébe kerül, ő írja meg a kéziratot, ő fektet be, ő határozza meg az árat és ő dönti el, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatások közül (korrektúra, szerkesztés, egyedi tördelés, könyvmarketing) mi az, amit igénybe vesz, illetve mi az, amit maga is meg tud oldani — esetenként hatékonyabban és olcsóbban, mint a kiadó. A kiadási folyamat számos elemét tehát maga szerző intézheti, a saját felelősségére.

A kiadó szerepe

Szerzői kiadásnak azt a tevékenységet hívjuk, amikor a szerző fogja a kéziratát, egy nyomdával kinyomtat belőle párszáz darabot, majd betesz valamennyit a táskájába és elindul értékesíteni azokat, ahogy tudja. A self-publishing pedig egy szolgáltatás, ahol a kiadó átvállalja a macerásabb feladatokat, az ISBN szám igényléséstől a marketingen át a terjesztésig, legyen szó akár nyomtatott, akár e-könyvről. Ez az a pont, ahol lényegében tér el egymástól a két fogalom, a kiadó szakismerete, partnerkapcsolatai, tapasztalata az a plusz, aminek kiépítése időigényes és bonyolult feladat egy magánszemély számára.

Az, hogy gyakorlatilag bárki kiadhat könyvet, több fontos következménnyel jár. Egyrészt megszűnik a kiadói kontroll és válogatás, aki meg akar szólalni, az elérhető költségvetésből képes lehet rá, így rengeteg olyan téma kerülhet publikálásra, ami a hagyományos rendszerben nehezen tudna könyvvé manifesztálódni — nem minden szerző hajt az anyagi sikerre, sokszor a szerzői kiadás önmegvalósításról vagy egy speciális igény kielégítéséről szól (családi receptkönyv). A mindenkinek mindent szabad elvnek persze negatív hatásai is lehetnek. Míg a nagy kiadók megengedhetik maguknak, hogy kiválasszanak és átformáljanak néhány a saját márkájukhoz, stílusukhoz illő óriási hasznot hozó bestsellert, addig a saját könyvét kiadó szerző a saját értékeit megtartva, a saját tempójában a saját erejéből és karizmájából építkezik.

Self-publishing történelem

A self publishing, magyarul szerzői kiadás önmagában nem új jelenség, Edgar Allan Poe már 1827-ben saját költségen publikált, 1884-ben Mark Twain saját kiadóján keresztül adta ki Huckleberry Finn kalandjait, 1962-ben az akkor 15 éves Stephen King korai munkáit is self-publishing formában adták közre, majd egy évvel később saját amatőr kiadóján keresztül jelent meg a The Star Invaders című műve is. Az elmúlt években több saját kiadású könyv is bestseller lett. Ilyen Hugh Howey Woolja, amelyből független kiadásban több mint félmillió példány kelt el, az addig hajóskapitányként, tetőácsként és könyvkereskedőként dolgozó író pedig dollárban hét számjegyű bevételre tett szert New York Times bestseller-listás könyvével. A Szürke ötven árnyalata először magán publikálású e-könyvben jelent meg, majd az egyre duzzadó online sikert látva csapott le rá egy nagy kiadó és lett belőle print kiadás. Hatalmas sikert tudhat magának Andy Wire szerzői kiadásban közzétett A marsi című könyvéből készült film is. A hazai piacon először Oravecz Nóra ért el áttörést független kiadású könyvével a Tejszínhab nélkül-lel, és egyre sikeresebb Molnár Dorka zsebkönyve, az Esküszöm, hogy rosszban sántikálok is.

Akit érdekel a szerzői könyvkiadás, annak mindenképpen érdemes eljönnie a Győri Könyszalon könyves fesztiválra, ahol november 6-án, 13 órakor tartunk előadást az eseménynek helyet adó Győri Nemzeti Színházban. A fesztivál ideje alatt keressétek standunkat!

Az eseményre itt lehet jelentkezni, a belépés díjtalan!

Címkék: könyvkiadó

Címkék