hero image

Pályázat újságíróknak!

Publio Kiadó |

Doku-novellák újságíróktól! 

Az újságíró különleges ember, aki érzékeit és gondolatait a közönsége szolgálatába állítja. A napi- és hetilapok tartalmi kötöttségei miatt gyakran előfordul, hogy a riportok, elemzések, élet- és helyzetképek csak rövidített formában látnak napvilágot, de szerzőjük szerint (és gyakran az olvasók is így érzik) a téma mélyebb kifejtést igényelne. Az első – és egyetlen – hazai self-publishing e-könyvkiadó, a Publio most anyagi és technikai segítséget kíván nyújtani újságírók, közírók részére írásaik önálló megjelentetéséhez. Az elektronikus publikálás mellett lehetőség nyílik néhány példányos nyomtatott kiadásra is.


 

 

Az USA-ban tavaly indult útjára az Atavista (The Atavist) kiadó. (Az idegen szavak szótára szerint: „Atavizmus” - idejétmúlt, időszerűségét vesztett gondolkodásmód.) Mint meghatározzák magukat: Original Non-fiction Storytelling cég. A kínált művekre pillantva, talán azt lehetne mondani: eredeti, valós történetek manufaktúrájáról van szó. Azt közlik, hogy írásaik a média új generációját képezik. Olyan szövegeket dobnak piacra, amelyek műfajilag a hírlapi tudósítás és a könyv közé helyezhetők. „A világ történéseit kicsit hosszabban és mélyrehatóbban kívánjuk bemutatni, mint a megszokott magazin-cikkek. Olcsóbbak leszünk, mint a könyv, és dinamikusak, mint egy hírlap.” – áll a honlapjukon. 

Ezen kezdeményezés nyomán a Publio Kiadó anyagi és technikai segítséget nyújt újságírók részére kibővített cikkek, a napi- és hetilap kötöttségei miatt csak rövidre fogott, de a tartalmilag többet ígérő írások önálló megjelentetéséhez. Az elektronikus publikálás mellett lehetőség van néhány példányos nyomtatott kiadásra is.

A kérdés az, hogy a lapban maradjon csak, vagy máshova is kerülhet egy jó sztori, alaposan körüljárt történet. Megél-e külön is egy önálló eseménysor, persze kicsit átdolgozva, regényesítve, tény-iratokkal, dokumentum-kópiákkal, fotókkal kiegészítve? Különösebb pluszmunka nélkül is kész lehet egy izgalmas doku-novella, vagy akár doku-regény.

A tényfeltáró újságírás eredménye, a jó írás ‑ ha csak tíz oldal terjedelmű is ‑, vonzza az olvasókat. Az elektronikus könyv népszerűsége, a nemzetközi self-publishing portálok elképesztő irodalmi és üzleti sikeressége újra felkeltették az érdeklődést a rövid, ám aktuális, az újságírói távolságtartástól felszabadított írások iránt. Ezekben általában bátran megjelenik a személyesség, az orientálás igénye a szerző részéről. Az arab tavasz, a zöld sztorik, a sport hős-történetek, a megdöbbentő katasztrófák szállították az elmúlt évben az anyagot. Sztorik, sztorik, sztorik.

A Publio Kiadó két hónapja alakult, független kiadásra szakosodott könyv-portáltálként. Néhány hét alatt száznál több könyvet töltöttek fel a szerzők. A művek azonnal bekerülnek a nemzetközi körforgásba, az Apple iBook Store, az Amazon, a Barbes and Noble, a Smashwords a Google Books a Publio szerződött partnerei.

Címkék