Amerikában minden 5. eladott eKönyv szerzői kiadású, a hangoskönyv letöltések száma tavaly 27%-kal nőtt, és a média jelenleg kétszer olyan gyorsan növekszik, mint a többi iparág. Ilyen és ehhez hasonló témákkal foglalkozott a londoni könyvvásár Quantum konferenciája.
Bevezető
A londoni könyvvásár rendszerint a Digital Minds konferenciával kezdődik, ami azt vizsgálja, hogy az elmúlt évben milyen digitális előrelépések történtek a könykiadás terén. Mivel a digitális folyamatok már nem kirívóak, hanem mindennaposak a könyviparban, idén úgy döntöttek a szervezők, ideje kicsit elmozdulni a kvantum-színezetűjövőfelé. Bár a névváltoztatáson kívül nem sok újdonság vonult fel, azért voltak meglepőhírek és jó gondolatok; ezekből közlünk egy válogatást.
Fogyasztási adatok
2015-re az egy évvel korábbi adatokhoz képest a világon mindenütt csökkent vagy stagnál az általános fogyasztói bizalom. Európa az egyetlen kivétel, ahol 4%-os növekedés tapasztalható. Ezzel magyarázható, hogy az európai könyvpiac továbbra is a nyugati jogeladások központjában áll.
2014-ben Amerikában a bestsellerek több, mint fele fiatal felnőtteknek való könyv volt: Éhezők viadala, A bevatott stb. Ez a trend 2015-re TELJESEN eltűnt, bár a filmek továbbra is egymás után jöttek ki. A Nielsen adatfeldolgozó vállalat azzal magyarázza a jelenséget, hogy a célközönség (25 és 35 év közötti nők) a fenti könyvekben megszeretett erős női főszereplőket most már más műfajokban keresi. Erre jó példa A lány a vonaton, amelyből Emily Blunt főszereplésével szintén film készül. Ez a közönség a jelenlegi legtrendibb témák ideális célpontja, és feltételezhető, hogy a felnőtt színezős könyvek és egészséges szakácskönyvek ették meg a könyves keretük többi részét.
Az ekönyv-eladások stagnálnak, bár a szerzői kiadások egyre népszerűbbek, és a piac egyre nagyobb hányadát teszik ki (jelenleg Amerikában 20%). A hangoskönyvek viszont egyértelműen növekednek: 27%-kal ugrott meg tavaly a letöltések száma (11 millió), és érdekes módon a kisebbségi lakosság körében kiugróan nagy az érdeklődés.
Hangoskönyvek
A fent említett növekedésen kívül azt érdemes megemlíteni, hogy Svédországban a podcast is nagy népszerűségnek örvend, és az egyik adást heti félmillió (!) ember hallgatja. Az ország lakossága kb. Magyarországéval azonos.
Az audio és podcast szakemberek szerint nem valószínűa YouTube-szerű, otthon videózó tinisztárok megjelenése, és a tartalomgondozás a többi területnél nagyobb hangsúlyt kap.
App-fejlesztés
Az Octopus kiadó (a Hachette egy illusztrált könyvekkel foglalkozó alága) tavaly számos sikeres Apple alkalmazást adott ki. Volt, amelyiket több, mint 30-ezren letöltötték. Na de miért készül könyves alkalmazás, és hogy fér ez bele egy kiadó munkatempójába?
Az alkalmazás célja, hogy kiegészítse, nem pedig újra kiadja a könyvet. Ez különösen non-lineáris, interkatív és audiovizuális tartalmaknál működik jól, vagyis az illusztrált ismeretterjesztőés tudományos (non-fiction) könyveknél.
Na de az alkalmazás-fejlesztés elég nagy befektetés. Milyen nyomós indok kell hozzá? Akkor vágjunk bele, ha:
-
a) Más közönséget érünk el, mint a könyvvel (pl. akik nem vennék meg a könyvet),
-
b) Növeli a könyv hatását / befolyását (impact),
-
c) Hasznos (pl. Főzőapp, jógagyakorlatok).
Mikor lesz mindez sikeres? A fejlesztőhárom kritériumot nevezett meg:
-
Kapcsolódjon jelenlegi trendekhez (pl. Felnőtt színezős könyvek, egészséges
étkezés), itt és most (időhöz és helyhez köthetőtartalom)
-
Legyen személyre szabható (pl. egy főzős alkalmazásban le lehet cserélni az étel
képét a saját főztünkről készült fotóra)
-
Nyújtson mást, mint a könyv (pl. Jóga könyvhöz videógyakorlatok plusz étrend)
Az Octopus egy fejlesztővel dolgozott együtt (Aimer Media), és a partnerkapcsolat olyan jól működik, hogy akár egy hónap alatt is össze tudnak rakni egy teljesen új alkalmazást. Na de a kiadók és a feljesztők ANNYIRA más tempóban és stílusban dolgoznak! Míg az egyik évekig csiszolgat egy terméket szinte évszázadok óta változatlan módon, a másik állandóan pörög, tesztel, kiad és továbblép. Mégis mi a sikeres együttműködés kulcsa?
-
Tisztelik egymás tudását, hisz mindketten szakértők valamiben, és mindkét területnek sikeresen kell megjelennie. Egyik sem mondja meg a tutit, hanem együtt tervezik meg a terméket.
-
Tisztelik egymás határait is - ha pl. a kiadónak az excel működik (mondjuk JSON helyett), akkor az Aimer Media ahhoz igazítja a workflowját.
Ez olyan jól megy nekik, hogy jelenleg egy sablonon gondolkodnak, amely többfajta könyvvel és műfajjal is működhet majd.
Írta: Unger Imola