hero image

Tartsd ezt a tanácsot észben, ha szerzői kiadáson gondolkodsz

Publio Kiadó |

“Milyen szempontokat tartsak szem előtt, ha ki akarom adni a saját könyvem?” - gyakori kérdés, amire Allison Winn Scotch, hat bestseller regény írója - köztük a Talált vágyak osztálya című könyvé is - adott választ a Huffington Post cikkében.


“Amikor a szerzői kiadásról kérdeznek, akkor az őszinte válaszom az, hogy szerintem a szerzői kiadás egy nagyon trükkös dolog. Míg úgy tűnik, hogy ez a könnyebb út a kiadásra, addig okozhat csalódást is, hacsak nem vagy egy jól behatárolható műfaj írója. Én az ötödik könyvemet adtam ki magánkiadásban, mert úgy gondoltam, hogy sokkal jobban meg tudom csinálni én magam, annyira rossz tapasztalatokat szereztem, amikor a negyediket egy kiadó jelentette meg. Eléggé elszomorított, ami a kiadók világában folyik, nekem pedig már valamennyire megvolt az olvasótáborom, ezért gondoltam, miért ne adnék magamnak egy esélyt a szerzői kiadásra.

 

Addigra már rengeteg tapasztalatot szereztem a kiadásról, úgyhogy a könyvkiadás minden szükséges és fontos lépését betartottam, mintha csak egy kiadónál lettem volna. Megbíztam egy profi szerkesztőt, a borítóhoz grafikust, nyomdai előkészítőt, tördelőt… A végén olyan könyvet tarthattam a kezemben, ami egy kiadónak is a becsületére vált volna.

 

Ez rendkívül fontos: csak azért, mert magánkiadásban adod ki a könyved, még nem lehet amatőr vagy félkész állapotban, amikor a polcokra kerül. Például semmiképpen sem lehet kihagyni a nagyon alapos szerkesztési folyamatot belőle.

 

Az egyik legnehezebb dolog számomra, hogy felismerjem, mikor van kész teljesen a könyvem. Még most, a hetedik könyvem kiadásánál is küzdök ezzel. Már ötször vagy hatszor átírtam, mert szerintem a magánkiadásban az az egyik csapda, hogy sokszor az írók túl hamar a világ elé tárják az írásukat, amikor a szöveg még abban a fázisban van, hogy bőven át kellene írni.

 

Ha végeztél az átírással, szerkesztéssel, tördeléssel, borítóval, javításokkal és kiadod a könyvet, akkor jön a következő megugrandó akadály: a marketing. Úgy látom, hogy gyakran abba a hibába esnek az írók, hogy alábecsülik a marketing jelentőségét és nem tudatosítják magukban, hogy az olvasókig eljuttatni a könyvet nem is olyan egyszerű feladat. Még én is megküzdöttem vele, pedig nekem még könnyű dolgom volt, mert a sajtó örömmel adott hírt az új könyvemről. A legjobb tanácsom a marketinggel kapcsolatban az, hogy legyen komoly, átgondold terved, hogy hogyan szerzed meg az olvasók figyelmét, mert nagy a verseny, sok a könyv. Akármennyire is nem érzed marketingesnek magad, muszáj tanulni róla, beleásni magad és cselekedni, ha szeretnéd, hogy minél több ember olvass majd el a könyvet.”

 

Írta: Kun Gabi 

Címkék