hero image

A könyvmarketing-stratégia alapjai

Publio Kiadó |

Elkezdeni egy könyvet nem ugyan az, mint befejezni. Míg az előbbi egy független tevékenység, amibe örömmel vetik bele magukat a szerzők, addig utóbbi tervezéssel, adminisztrációval, szervezéssel és gondos felügyelettel jár. De miért szükséges az a rengeteg plusz munka? Miért nem érdemes elindítani könyvünket a piacon marketingterv nélkül?


 

(Korábban már kértük a szerzőinket arra, hogy gondolják végig azt a 20 kérdést, ami minden marketing stratégia alapja. A sorozatot itt érhetitek el. Érdemes lenne újra áttekinteni.)

Röviden összefoglalva, marketing terv nélkül nehezebb költséghatékonyan promózni, kevesebb olvasót és követőt érhetsz el, mert kevesebb emberhez jutsz el. A marketing tervre érdemes úgy tekinteni, mint egy ellenőrző listára, ami szépen végigmegy a könyv teljes életútján. Az a célja, hogy segítsen összepontosítani a végső célra, hogy minél több emberhez jusson el a könyv.

Az üzleti életben a marketing terv egy nagy, átfogó és bonyolult dokumentum, ami az adott termék küldetését, bevezetésének stratégiai terveit és lehetséges piaci részesedését elemzi. A saját, szerzői tervnek azonban nem kell ilyen bonyolultnak lennie, nem kell megfogalmaznunk benne a missziót, küldetést, jövőképet, és elhagyhatjuk a megannyi, üzletileg fontos, ám a valóságban csupán felesleges “magyarázkodást”.

 

A szerző számára csak az a fontos, hogy létrehozzon egy könnyen érthető, követhető és ellenőrizhető tervet, ami szükség szerint egyszerűen módosítható. A könyvek és az olvasás alapvető célja a szórakoztatás, a szórakozni vágyás. Le kell írni egy olyan elképzelést, mondhatni akciótervet, aminek a véghezvitelével eladásokat tudunk generálni.

"Az egyik legfontosabb dolog, hogy elemezzük saját erősségeinket és elvárásainkat, majd ezt vetítsük rá a könyvre."

Az alábbi kérdések segítenek megérteni a célokat:

  • Mit tesz az író azért, hogy tudassa a közönséggel, hogy létezik a könyv?
  • Ír-e blogot, van-e weboldala, összekötte-e már ezeket más szerzők oldalaival, építi-e az olvasói adatbázisát?
  • Hogyan tartja valük a kapcsolatot? Hol hirdet?

Ha ezek nincsenek tisztázva, az egész kampány csak vaktában lövöldözés, ami nem csak hogy nem költséghatékony, de koncepció nélkül eredményesnek sem nevezhető.

Megmutatom, hogy hogyan érdemes elkezdeni a tervet

Néhány mondatban írd le a könyv címét, témáját és műfaját.
A leírás ne legyen bonyolult, csak arról szóljon, amivel könnyű beazonosítani a mű stílusát. Például így:

Ez a kitalált történet a thriller és a sci-fi keveredése, “crossover” fikció. Egy férfi útja, melyben egy titkos társaságnak köszönhetően 25. századi technológia segítségével visszamehet a múltba, hogy megmentse az ókori Rómát a pusztulástól.

Amikor ezt leírtad, érdemes tisztáznod, hogy:

  • Mit tudsz promotálni egy ilyen könyvel?
  • Milyen piac tudná felkapni?
  • Milyen termékhez lehet kapcsolni?
  • Mitől különbözik a többi hasonló könyvtől?

Fontos, hogy minden kérdésre maxiumum két mondatos válaszok szülessenek, ne feledje el senki, hogy nem egy óriáscég számára készítünk tervet, hanem saját magunknak.

Célpiac

Nem véletlenül skandáljuk folyton, hogy mennyire fontos a célpiac meghatározása. (pláne ezekben az időkben, amikor szinte havonta születnek új műfajok és kategóriák mint például a Young adult és a New adult).

A célpiac leírásának valahogy így kellene kinéznie:

A könyv ideális olvasói a férfiak, 35 és 65 között, akik gyakran utaznak és utazás közben olvasnak. Szeretik a pörgős cselekményleírást, a drámai elemeket és a feszültséget. Kedvenc sorozatuk a Fringe és imádják a kütyüket.

A célpiac és ideális olvasó meghatározásakor nem kell fókuszcsoportokat keresni vagy felmérésekben turkálni, a legjobb módja annak, hogy létrehozd az ideális olvasót, ha magadból indulsz ki.

A tervben lennie kell egy résznek, ami rátér a megvalósítási akcióra.

A folyamat ideális estben azzal kezdődik, hogy beadod a tőled telhető legprecízebb kéziratot, majd bevezető áron kiadod e-könyvben. Keresel béta olvasókat, akik elolvasás után leírják, hogy összességében mit gondolnak az írásodról. Nyilvánvaló, hogy minél több bétaolvasót szerzel, annál alaposabb visszajelzést kapsz a könyvről. Figyelembe kell venni bármit is írnak és eldönteni, hogy érdemes-e változtatni valamin.

"A bétaolvasók általában rendelkeznek blogokkal, így a velük való közös munka nem csak tartalmilag segítheti a könyvet, de marketing szempontból is."

Azt mindenkinek be kell látnia, hogy pénz nélkül nincs túl sok mozgástér, hiába a megannyi szívesség, ezeket nem lehet számon kérni. Ahogy korábban írtam, a marketing terv célja egyben a költségkalkuláció is. Itt érdemes átgondolni, hogy mire mennyit kellene költeni és ehhez képest mennyi a felhasználható keret.

Kontaktlista, hirdetés

Elő kell venni a könyves bloggereket gyűjtő kontaklistát és írni kell egy bemutatkozó szöveget a könyvünk rövid, de kecsegtető ismertetőjével, ami nem azt jelenti, hogy elküldjük a fülszöveget. (Jó esetben elég lenne, de a jó fülszöveghez egy jó szerkesztő kell, aki átlátja a történetet és ismeri a célközönség igényeit. ) Ebben a levélben kérni kell őket arra, hogy mondják el véleményüket, támogassák a könyv finomítását. Minél többen foglalkoznak a könyvvel, annál több írás születik róla, annál több véleményt kapunk, annál bizalomkeltőbb lesz a könyv.

Törekedni kell arra, hogy minél több interjú készüljön az íróról. Mondjak egy számot? 20! Ennyi előre megírt kérdést és választ kell összeraknotok, amik egy részét elkülditek a bemutatkozó levélben. Sokszor mondom, hogy amíg nem vagy ismert, addig senkit sem érdekelsz. Az interjúk szóljanak a műfajról a stílusról és a tervekről, kiemelve a marketing és promóciós elképzeléseket. Ne arról, hogy hol végezted az egyemet vagy hogy a hűs tavaszi szél hogyan indítja be a képzelőerőd.

Ha eddig eljutottunk és megjelenéseink is vannak, akkor érdemes kijönni a piacra a nyomtatott könyvvel, (e-könyv megjelenés után kb 6 hét) lehetőleg úgy, hogy a megjelenés napján élesítsék a bloggerek az anyagokat. Fontos szempont lehet a nyomtatott értékesítésnél az ajándék, ami a libri.hu-e.magos ajánlatra levetítve egy könyvjelzőt, vagy köszönetnyilvánító képeslapot jelenthet.

Mindeközben ne felejtsük el, hogy nagyon fontos a továbbképzés és nem csak azért, hogy fejlődjünk, hanem olyan embereket ismerhessünk meg, akik ugyan ebben a világban élnek és talán több tapasztalattal rendelkeznek nálunk. Sosem tudhatjuk, hogy kibe botlunk bele, aki kicsit felpezsdítheti a könyv életét.

Címkék