hero image

Steven Spatz: Törődj a hátsó borítóval is!

Publio Kiadó |

“Az a 150–200 szó, amit a könyved hátsó borítójára szánsz talán a leghasznosabb szövegrészlet az egész könyvprojektedben.” Steven Spatz, a BookBaby elnökének az oldal blogjára kitett cikkének fordítása.


 

Vedd számba a kedvenceidet a könyvgyűjteményedből. A címeken és a szerzőkön kívül mi ugrik még az eszedbe? Talán azok a csodálatos borítók? A legemlékezetesebb képek természetesen vizuálisan is segítenek a könyv belső tartalmának elképzelésében, a megfelelő hangulatba ringatnak vagy épp a történetről árulnak el ezt-azt. Néhány borító önmagában is felér egy külön történettel. És a könyv másik oldalával mi van? A hátsó borítóval. Nem rémlik semmi? Le merném fogadni, hogy senki se emlékszik, miről szólnak a kedvenc könyveik hátsó borítói. Mégis azt hiszem, ez a legfontosabb és leggyakrabban elfeledett könyvmarketinges reklámfelület a self-publishing szerzőknek.

A szerzők rengeteg energiát fordítanak a könyv megírásába, ez csak természetes. A következő lépés a cím kiválasztása, és tervezni hozzá egy rabulejtő borítót. De amikor a hátsó borítóra kerül a sor, igen sok szerző bizonytalan vagy gondatlan azt illetően, hogy mi kerüljön a hátsó borítóra. És ez egy hatalmas hiba.

Az a 150–200 szó, amit a könyved hátsó borítójára szánsz talán a legfontosabb szövegrészlet az egész könyvprojektedben.

Nézd így: ha jól csinálod, a hátsó borító a könyved elsődleges reklámhordozója. Hogyan lehet jó hátsó borítót készíteni? Adok néhány „mit tegyél” és „mit ne tegyél” tanácsot.

Mit tegyél:

1.) Szűkítsd le a hátsó borítóra szánt tartalmat! Hacsak nem egy túlméretezett asztali kódexet írsz, a legjobb esetben is csak 150–200 szónyi helyed van. Ha túl sok mindent zsúfolsz be arra a helyre, az megzavarja és elbizonytalanítja a potenciális vásárlót. Arról nem is szólva, hogy ekkor olyan kicsire kellene venned a betűméretet, hogy nagyító kelljen az olvasáshoz.

2.) Tanulmányozd, hogy a zsánerben alkotó más szerzők hogyan használják a könyveiken a hátsó borítót! Mielőtt megírnád a magadét, nézz szét a piacon, meríts ihletet más szerzők elképzeléseiből és gondolataiból.

3.) Írj egy rövid összefoglalót a könyvedről! Itt megint csak törekedj a tömörségre. Egy-két bekezdés bőven elég. Ha regényt írtál, a szövegnek utalnia kell a történet legfontosabb, leginkább magával ragadó történetszálára. Ha nem fikciós könyvet írtál, akkor egy pontokból álló felsorolást tegyél a könyv hátsó oldalára, hogy mik is a könyv fő jellegzetességei. A felsorolás 3–5 elemből álljon (a kutatások azt mutatják, hogy a páratlan számok a legjobbak listáknál és felsorolásoknál), és arról szóljon, hogy a könyv mit fog tenni az olvasóért, illetve az olvasó mit fog tanulni a könyvből.

4.) Legyen a hátsó borítón a képed! Kérj meg egy profi fotóst, hogy csináljon rólad egy portrét. Egyszerű, közeli felvétel legyen. Csak rólad. Ne szerepeljen rajta házas- vagy élettárs, gyerek, kisállat.

5.) Csatolj egy rövid önéletrajzot! A nem fikciós íróknál nem árt, ha két-három pontban bizonyítjuk, hogy a téma szakértői vagyunk, akik eléggé képzettek és tapasztaltak ahhoz, hogy írjanak a témáról.

6.) Kérd egy másik szakmabéli ajánlását! Ez egy rövid, de ütős kijelentés a művedről egy neves, a zsánerben alkotó szerzőtől (ha regényt írsz) vagy a téma egy elismert szakértőjétől (már ha nem fikciós művet írsz).

Mit ne tegyél:

1.) Ne te legyél a könyved hátsó borítójának középpontjában! Az olvasóidra kell összpontosítanod, és arra, hogy miért is kellene érdeklődniük a könyved iránt, vagy hinniük neked. A lényeg, hogy az olvasók a könyved iránt érdeklődjenek. Nem irántad, a könyved iránt. Ha erre nem figyelsz, a potenciális vásárlók más könyveket fognak választani, attól függetlenül, hogy milyen jó az írásod.

2.) Ne írj olyan kliséket, mint az „Ezt mindenképp el kell olvasnod!” vagy az „Ez a könyv meg fogja változtatni az életedet!”, mert a hátsó borító nem erről szól! Ez nem egy bírálat. A szöveg hangneme legyen visszafogottabb. Különben az emberek tudni fogják, hogy te írtad a reklámot a könyvedhez, és ha szuperlatívuszokban beszélsz a művedről, az rossz képet fest rólad: vagy arrogánsnak fogsz tűnni, vagy kétségbeesettnek vagy egyszerűen csak túlzónak. Magabiztos, de szerény ajánlót írj, tényeket a könyvedről és annak előnyeiről, ne pedig mindenféle öndicséretet. Az egyikkel elnyered az olvasók bizalmát, a másikkal nevetség tárgyává teszed magad.

3.) Ne akárkit kérj fel az ajánló megírására! Kevés helyed van erre, szóval az ajánló személynek ismertnek és elismertnek kell lennie. Ha nem sikerül ilyen személyt találnod, inkább ne tegyél ajánlót a hátsó borítóra. Ellenkező esetben úgy fog tűnni, mintha kudarcot vallottál volna abban, hogy valaki fontos ember ajánlja a könyvedet.

4.) Ne felejtsd el a hátsó borítót helyesírásilag és tartalmilag ellenőrizni! Ezek a legfájdalmasabb hibák és elírások. A hátsó borító ugyanis az első szűrő, és ha tele van hibákkal, azt fogja sugallni az olvasónak, hogy a könyv belsejében is ezekre a figyelmetlenségekre számíthat.

Még ha nem is emlékszel az utoljára olvasott könyved hátsó borítójának szövegére, bizonyára nagy szerepet játszott abban, hogy megvedd és elolvasd a kötetet. Ezért hát a hátsó borítóra helyezett szavaid kritikusak a könyved sikerében… vagy annak hiányában. Ezért hát szánd rá az időt, foglalkozz vele rendesen, hogy az is a könyv megvásárlása mellett szóljon!

 

Címkék