hero image

Amikor egy jó beszélgetés igazán motiváló — 4. Publio Írói Klub

Publio Kiadó |

Tegnap este rendeztük meg negyedik Publio Írói Klubunkat, melynek vendége ezúttal Babiczky Tibor volt. A jó hangulatú beszélgetésre viszonylag sokan voltatok kíváncsiak, szinte megtelt a MÜSZI workshop tereme. Egy közismert meglepetés vendég is eljött a feleségével, róluk is hamarosan sort ejtek.


 

Babiczky Tibor, író, költő, rádiós műsorvezető őszintén válaszolt a kérdéseimre, érintettük a hazai könyvkiadás aktuális helyzetét, a könyvbemutatók szervezését, az írói válságot, hogy Tibor mit gondol a self-publishingről, de beszéltünk munkatempóról és borítóról, előző könyveiről és arról, hogy mennyire fontos, hogy álljon valaki az író mögött, aki tényleg hisz benne.

A Magas tenger szerzője elmondta, hogy 2009 karácsonyán felesége megkereste a Magvető kiadó akkori igazgatóját, Morcsányi Gézát, és bemutatta neki verseskötetét. Bár a születésnapi ajándéknak szánt szerződés elmaradt, Morcsányi felhívta Babiczky-t és arra bíztatta, hogy dolgozza, gondolja át kicsit a verseskötet. Ez végül nem jelent meg, de nem kellett sokat várni a gyermekkori vágy beteljesülésére, 2011-ben a Magvető gondozásában jelent meg A jóemberek című verseskönyve, ami rengeteg jó kritikát kapott.

A könyvbemutatókkal kapcsolatban Babiczky elmondta, hogy nem szereti azokat a találkozókat, amikor szétcincálják az írót, ő a “mexicói” verziót kedveli, amikor egy könyv bemutatója valóban egy ünneplés, elhangzik néhány szó a műről és az íróról, az írás mikéntjéről, majd az emberek beszélgetnek, koccintanak, jól érzik magukat. A beszélgetésből kiderült, hogy a kiadók marketing elképzelései hagynak kivetnivalót maguk után, azonban némi fejlődés már tapasztalható.

Főként versek esetében érdekes a korrektúra kérdése, pontosabban az, hogy mennyire hagyja a szerző, hogy beleszóljanak az egyes szavakba, ritmikába, szakaszokba. Babiczky szerint is minden vélemény fontos, igazán azonban egyetlen ember véleményére ad, aki már évek óta mellette áll, akivel egymásra hangolódtak és tudja, hogy hasonló elveik és meglátásaik vannak az adott versről vagy regényről. Ha kialakult ez a szimbiózis, akkor szerencsés az adott szerző.

A rendezvényen azt is megtudtuk, hogy Babiczky első verseskönyvére a család dobta össze a nyomtatási költség árát (200 darabot rendeltek). A self-publishing szerinte kiváló ugródeszka az elsőkönyves szerzők számára, hiszen kis anyagi ráfordítással már eljut a művük az olvasókhoz, akik segítségével a kezdő író formálhatja, alakíthatja művét. Babiczky kitért arra, hogy a kiadóknak egyre kevesebb kapacitásuk van a beérkezett kéziratok feldolgozására és kiválasztására, miközben igenis nagy szükségük lenne az új tehetségek megtalálására.

A beszélgetésre eljött R. Kárpáti Péter és neje, valamint Csordás Attila, az eKönyvMagyarország Kft. ügyvezetője is. R. Kárpáti Péter személyesen hívta meg jelenlévő íróinkat nyári Roadshowjára, melyen a Publio hat vidéki helyszínen képviselné a szerzőket, értékesítené a könyvüket és megoldaná a logisztikát, amennyiben elegen jelentkeztek rá. A könyves Roadshow-ról itt tájékozódhattok.

 

Címkék